Psorİazİs (Sedef Hastalığı)

Sedef hastalığı toplumda sık görülen, alevlenmelerle ve düzelmelerle seyreden kronik bir deri hastalığıdır. Kesin nedeni bilinmemektedir; bağışıklık sistemi, genetik ve çevresel faktörlerin etkili olduğu düşünülmektedir. Çevresel faktörler (streptokoklara bağlı boğaz enfeksiyonları), bazı ilaçlar (kortizon, lityum, bazı tansiyon ilaçları, aspirin vb), aşırı alkol alımı, sigara, kaşıma, keselenme ve stres hastalığı tetikleyebilir. Hastalık bulaşıcı değildir. Psoriazis vulgaris en sık görülen klinik tipidir, genellikle keskin sınırlı, üzerinde hastalığa ismini veren sedef (gümüş) renginde kepeklenmeler bulunan kızarıklıklar şeklinde görülür. En sık diz, dirsek, saçlı deri ve kuyruk sokumuna yerleşir. İnvers psoriazis, palmoplantar psoriazis, guttat psoriazis, eritrodermik psoriazis, püstüler psoriazis diğer görülen tiplerdir . Eklem ve tırnak tutulumu görülebilir.

Özellikle şiddetli sedef hastalığı olanlarda kalp damar hastalıkları için yatkınlık artabilir ve şeker hastalığı sık rastlanmaktadır.

Sedef hastalığı uygun tedavi ile kontrol altına alınabilir ve uzun süreli iyilik sağlanabilir. Hastalığı alevlendirebilecek ilaçlar ve davranışlardan kaçınılmalıdır. Hafif olgularda öncelikle yerel tedaviler kullanılır (deri yüzeyindeki kepekleri uzaklaştıran ilaçlar, kortizonlu kremler, antralin, kalsipotriol, kalsinörin inhibitörleri). Şiddetli olgularda metotreksat, siklosporin-A, asitretin(sentetik A vitamini) ve fototerapi kullanılır. Bunlara yanıt yoksa biyolojik ajanlar (adalimumab, etanersept, infliksimab, ustekinumab vb.) seçilebilir.