KILCAL DAMAR TEDAVİSİ

Yüz bölgesinde kalıcı olarak genişlemiş kılcal damarların (telenjiektazi) artış nedenleri arasında cildin hassas yapıda olması, rosasea hastalığı, güneşe uzun süreli maruziyet, uzun süre kortizonlu krem kullanımı, alkol kullanımı, lupus hastalığı, siroz ve karaciğer kanseri gibi hastalıklar sayılabilir. Burun ameliyatlarından sonra da burunda kılcal damarlarda artış olabilir.

Bacak bölgesinde görülen varis ve genişlemiş kılcal damarlar ise toplardamarların yetersiz çalışmasının derideki belirtisidir. Toplardamarlar ekstremitelere gelen kanı kalbe götüren damarlardır. Bu damarlarda bulunan kapakçıklar sayesinde kanın geriye kaçışı önlenmiş olur. Varisin en önemli sebebi bu kapakçıkların bozulmasıyla birlikte kalbe dönen kanın yerçekimi etkisiyle damarlarda göllenmesidir. Varisi artıran nedenler arasında ise genetik yatkınlık, uzun süre ayakta kalmak, doğum kontrol hapları kullanmak ve hamilelik sayılabilir.

Kılcal Damar Tedavİlerİ Nelerdİr?
Yüzdeki kılcal damar tedavilerinde lazerler ve radyofrekans kullanılmakta, bacaktaki varislerde ise tedavi, varis genişliğine göre farklılık göstermektedir. Büyük varislerde önemli olan, varis oluşumuna yol açan toplardamar yetmezliğini tedavi etmektir ve ilk önerilen yöntem lazerle tedavisi ya da radyofrekans yöntemidir. Orta boy ve kılcal varislerde ise önerilen ilk yöntem skleroterapidir. Skleroterapide damar içine ilaç verilerek varis oluşumuna neden olan damarların büzüşmesi sağlanır. Damarları çok fazla ve belirgin olan hastalarda tedavi öncesi doppler yöntemi ile toplardamarların yetersizlik seviyesi değerlendirilmelidir.

Lazerle Kılcal Damar ve Varİs Tedavİsİ
Lazer tedavileri bacakta özellikle mavi-kırmızı renkli damarlarda uygulanır. Yüzde, yanak ve burun kenarlarındaki genişlemiş, telenjiektazi denilen damarlarda, doğumsal damarsal lekelerde, hemanjiomlarda ve vücuttaki kırmızı renkli benlerin (cherryangiom) tedavisinde etkilidir.

Lazer, ışık enerjisini damar içine gönderir, kanda bulunan oksihemoglobin isimli maddeyi etkiler. Isınan damar duvarı ve içindeki kan hücreleri hasar görür ve vücut tarafından yok edilir. Damar ne kadar genişse, içindeki kan miktarı ve oksihemoglobin miktarı daha fazla olacağından, kalın damarlar ince damarlara göre lazer ile daha kolay tedavi edilir. İşlem esnasında çevre dokular zarar görmez.

Lazerle Tedavi Ne Sıklıkla Yapılmaktadır?
Genellikle bir veya iki seans yeterlidir. İki seans arası ortalama 3-4 haftadır. Bununla beraber tedavi sayısı; damarların sayısı, rengi ve büyüklüğüne göre değişebilir.

Kılcal damar tedavisi için kullanılan cihazlar; -Pulseddye lazer (595 nm, 585nm) -Nd:YAG lazer (1064 nm) -KTP (532 nm) -IPL (intensepulsedlight)

Tedavİ Süresİ Ne Kadardır?
Ortalama 15-45 dk arasında değişmekle birlikte tedavi edilen damar sayısı, genişliği ve bulunduğu bölgeye göre süre değişir.

Kİmlere Lazer İle Kılcal Damar Tedavİsİ Yapılabİlİr?
Her yaşta lazer tedavisi mümkündür. Koyu tenli ve açık tenli herkese uygulanabilir. Tıbbi olarak tedavinin uygun olup olmadığı uzman doktor tarafından değerlendirilir. Kanama bozukluğu olan, kalp pili bulunan hastalara ve gebelere uygulanmaz.

Yan Etkİlerİ Nelerdİr?
Ağrı şikayeti çok hafiftir. Yapılan bölgelerde hafif kabarıklık ve kızarıklık görülebilir. Bu şikayetler birkaç günde geriler. Uygulama sonrası güneşten çok iyi korunulmalıdır.

Varİs Hastalarının Dİkkat Etmesİ Gereken Durumlar Nelerdİr?
- Kişi sıcak suyla banyo yapmamalı; kaplıca, sauna gibi sıcak ortamlardan uzak durmalıdır. -Yüksek topuklu ayakkabı giymekten kaçınılmalıdır. -Düzenli yürüyüş ve spor yapılmalıdır. -Kilo, varis oluşumunu artırdığı için düzenli beslenme çok önemlidir.

Yüzde Kılcal Damar Artışı Olan Hastaların Dİkkat Etmesİ Gereken Durumlar Nelerdİr?
Yüz bölgesinde kılcal damarlarda artış gözlenen hastaların güneşten korunması, sıcak ortamlarda bulunmaması, çay, kahve, sigara, alkol ve baharatlı gıdaları fazla tüketmemeleri gerekmektedir.